WOW!!

semi-overcast -16 °C

Heisann!

I gaar va en bra dag :) Starta m extreme whitewater-sledging (ned elvestryk paa et slags boogieboard), og fortsatte m fallskjermhopp. Begge dela va konge :)

I dag har ae gaatt Tongariro crossing, som e en ca 17 km tur forbi Mount Doom. Fin tur, men litt for mange folk.

Kort blogg, men maa avslutte, for hold paa aa fryse i hjel!

Klem

Posted by karimor 03:08 Archived in New Zealand Tagged backpacking Comments (2)

I Auckland

-litt solbrent og ganske slapp

Heisann!

Bare en ganske rask blogg fra en Kari i litt daarlig form i Auckland. Ankom Auckland seint i gaar kveld, og har brukt dagen i dag til aa traske rundt i byen. Litt utpaa ettermiddagen foelte jeg meg imidlertid helt kake, saa da tok jeg et par timer paa oeyet paa hostelrommet, foer jeg tok en tur opp i Sky Tower. Veide litt for og i mot om jeg egentlig skulle gidde (siden jeg har vaert oppe i 3 andre taarn hittil, men fant ut at siden Sky Tower er det hoeyeste i den soerlige hemisfaeren, saa maatte jeg vel nesten ta en tur. Det er nydelig vaer her i kveld, med nesten fullmaane, saa d viste seg aa bli et vakkert skue :) Litt stilig var d ogsaa at det var glassgulv i baade deler av heisen og selve observasjonsdekket (kile i magen...)

I morgen tidlig blir jeg plukket opp av Straybussen, og setter kursen nordoestover.

Skulle legge ut bilder av taarnet, men det er ingen USB-porter paa disse maskinene :(

Vi snakkes dere

Posted by karimor 00:46 Archived in New Zealand Tagged backpacking Comments (0)

I Sydney

mens jeg venter paa at flyet til Auckland skal gaa

Heisann!

Tilbake i Sydney (har faktisk vaert her i 4 dager naa..), og bare 1 og en halv dag igjen i Australia. Syns forsaavidt det er greit, men kan tenkes det blir litt rart naar jeg sitter paa flyet og vet at jeg ikke skal tilbake.. Hostellet i Auckland er booket, og naa er det bare aa krysse fingrene for godt vaer. Har ikke helt bestemt meg for hvilke halsbrekkende action-eventyr jeg tenker aa gjennomfoere, men det blir i alle fall rafting! Har ellers klart aa slette alle bildene fra roadtripen (og sendt CD'n hjemover), saa har faatt laane et par bilder av Annis :)

Er ellers ikke saa mye aa si. Idun, Una og Olav reiste hjem til Norge i gaar, saa naa er vi ikke saa mange igjen av den opprinnelige gjengen.

Bare en og en halv mnd til jeg er tilbake i Norge naa.

Kari

Deler av de Tolv apostler

London Bridge

Annis og Ingvild, to glade laks :)

Min venn blodigla...

Paula fra england i Hentey sanddunes, Tasmania

Meg i sanden og vinden

Montezuma falls, Tasmania (eller Nelson falles eller Russel falls.. straffer seg aa ikke notere...) men ganske sikker.

Utsikten fra WWOOFe-plassen i Huon Valley

Red, den ene hesten.

Star, den andre (riktignok ponni, men)

Familien jeg WWOOFa hos (utenom Vincent paa 7 som var paa speideren)

De tre soestre i Blue Mountains like vest for Sydney.

Idun gjoer et siste forsoek paa aa absorbere litt sol foer hun drar hjem...

Siste middag sammen (paa Hard Rock Cafe)

Posted by karimor 02:33 Archived in Australia Tagged backpacking Comments (1)

Tasmania

-Busstur og WWOOFing

Heisann!

Begynner aa bli en liten stund siden sist naa, saa d er vel paa tide m litt oppdatering. Skal proeve aa fatte meg i korthet ettersom jeg har forstaatt det slik paa enkelte at korte blogg-innlegg er aa foretrekke ;)

Turen begynte med at jeg og Anders tok nattbussen fra Adelaide til Melbourne sist Tirsdag kveld. Vel fremme i Melbourne fikk vi plukket opp bagasjen hos familien Vandestadt, og mens Anders hoppet paa nattbussen til Sydney, gikk jeg ombord paa bilfergen Spirit of Tasmania II, med kurs for Devonport.

Fergeturen kunne, kort oppsummert, by paa harde seter og lite soevn. Vel i havn kom jeg i snakk m ei engelsk jente som ogsaa skulle paa tur med Under Down Under (busselskap som operer paa Tasmania). Bussen kom eterhvert og plukket oss opp, og slik startet min tredagers tur nedover vestkysten av Tasmania. I loepet av resten av turen har jeg faatt sett fine fjell, mange fosser, Wombat og store sanddyner, samt stiftet naeermere bekjentskap med to sleipe, ekle igler!! Hadde alt i alt en kjempefin tur, med mange trivelige folk :)

Soendag ble jeg plukket opp av vertsfamilien min i Hobart. Etter ca en 45 min biltur var vi fremme paa den lille "gaarden" deres like utenfor smaabyen Port Cygnet i Huon Valley. Familien bestaar av Tony og Jennifer og deres to barn, Evangeline og Vincent. I tillegg bor det to hester, to hunder og 1 katt paa gaarden. Mitt arbeid bestaar av lett hagearbeid. Regner m aa bli her til mandag den 26, for da har jeg flybillett til Sydney. Etter det venter en liten uke i storbyen, foer jeg setter kurs mot New Zealand den 1. april :)

Ikke lenge til jeg er hjemme naa gitt!

Klem

Posted by karimor 21:19 Archived in Australia Comments (0)

Da var roadtripen vaar over

og jeg befinner meg naa i Adelaide

Hei igjen =)

Ja, da har det allerede rukket aa bli den 10 mars, og jeg befinner meg som sagt i Adelaide, south australia.

Turen startet med at Annis, Idun og Ingvild kom til Melbourne med toget sist loerdags morgen. Etter litt byvandring og en bedre middag tok vi tidlig kveld, og neste morgen henta vi bilen vaar, en snerten Hyundai Elantra hos Budget bilutleie. Annis ble oppfoert som eneste sjaafoer, og det aller foerste vi gjorde var aa finne veien til Mawby rd 7 for aa slippe av litt bagasje hos familien Vandestadt. Anders gjorde en kjempejobb med orienteringen, saa det tok ikke lange tiden aa finne fram. Det var veldig trivelig aa se Simon, Celia, Ellie, Timmy, og ikke minst Moby igjen =) Beate var dessverre paa jobb, saa henne fikk vi ikke hilst paa, men man maa jo innom og hente sakene igjen, saa da er vel sjansen til stede for aa treffes paa :)

Etter et kjapt besoek, og turanbefalinger fra Simon, dro vi tilbake til Melbourne, og begynte prosessen med aa finne veien UT av byen og soervestover mot Geelong. For aa oppsummere kan man si at det tok LANG tid, og at Ingvild hadde rett hele tiden. Veien viste seg nemlig aa vaere hoeyre, venstre, hoeyre og derretter til venstre igjen ;)

Etter litt kjoering kom vi til Geelong, og deretter til Bells beach (kjent surfestrand). Etter et kort stopp kjoerte vi videre, og naadde etterhvert Great ocean road. Vi hadde en flott kjoeretur, med overnatting (i bil!!) i Lorne (koselig lite tettsted) og Port Campbell (enda mindre sted). Vi fikk med oss det meste av severdigheter saa som 12 apostles, London bridge, the arch osv.

Da Great ocean road tok slutt (i Warnambool) bestemte vi os for aa kjoere nordover mot nasjonalparken the Grampians. Landskapet der var ganske mye mer kuppert enn det meste av Victoria, saa det var virkelig forfriskende. Vi bodde paa et kjempefint sted som het Neds beds, og fikk gaatt oss en finfin bushwalk opp til en liten topp som het Chatauqua peak, og til et toert vannfall kalt Clematis falls (hvor jeg tror det faktisk vokste klematis langs bergveggen mamma :) Stedet krydde av kenguruer, og vi fikk i tillegg sett hjort, echidna (slags pinnsvin) og wallaroo (moerk kenguru).

Dagen etter, altsaa onsdags morgen, dro vi videre mot Adelaide. Ganske lang kjoeretur, som bare ble avbrutt av en noksaa ubetydelig fartsbot... Ingvild bestemte seg for aa bli igjen i Adelaide mens resten av oss tok turen til Barossa Valley torsdags formiddag. Det eneste hostellet der var fullbooket, saa vi leide hytte paa campingplassen, og det viste seg aa vaere et riktig saa hyggelig alternativ :) Neste dag var planen aa leie sykler og sykle rundt paa vinsmaking. Sykkelutleie viste seg imidlertid aa vaere veldig dyrt, saa vi bestemte oss for aa heller gaa en kort runde. Vi rakk innom tre fine wineries, foer vi snudde nesen mot Glenelg, som er et strandomraade utenfor Adelaide. Der fikk vi tid til litt solgrilling paa stranda, og bading i Great White waters...he, he. Paa vei inn til sentrum igjen, kjoerte vi tilfeldigvis forbi IKEA, og fant ut at der skulle vi spise middag :) Dermed fikk Kari smakt svenske kottbullar for foerste gang ;)

I dag dro de tre andre jentene til Sydney igjen, saa naa er det meg og Anders som er igjen i Adelaide. Jeg jobber intensivt med Tasmania-saken. Proever aa finne et sted aa WWOOFe en uke, og tror deretter at jeg skal kjoepe et tredagers busspass langs vestkysten. Problemet er bare at transport til og fra Tasmania, samt busspass er fryktelig dyrt, og jeg maa derfor vurdere HVOR lyst jeg har til aa se Tasmania. Er imidlertid mye fin natur der, og sjanse til aa bestige Cradle mountain, saa maa innroemme at det frister litt...

MEN, naa ble dette en fryktelig lang blogg, saa naa avslutter jeg. Bilder foelger senere.

Her kommer et foreloepig kart over reisen min saa langt:

Vi snakkes!

Posted by karimor 00:05 Archived in Australia Tagged backpacking Comments (1)

(Entries 6 - 10 of 43) « Page 1 [2] 3 4 5 6 7 8 9 »