Siste dag i Cairns

- og i Queensland

Heisann!

Begynner aa bli en stund siden sist jeg oppdaterte naa, saa tenkte jeg fikk faa ut finger'n! Har naa vaert i Cairns i 5 dager, og Cairns er en by jeg kan like. Passelig stor, og godt og varmt :)
Har ikke foretatt oss saa veldig mye de siste dagene, men paa loerdagen var vi paa dykketur til great barrier reef sammen m gutta, og var faktisk nede paa 18 m!!! Hadde en flott tur, og lysten til aa dykke mer ble ikke mindre for aa si det saann ;)Fikk bl.a lov til aa ta paa en kjempemusling (inni "munnen")Tror den var ca 1 m lang! Ellers saa var vi faktisk ogsaa ganske sportye i gaar, for da gikk vi oss en skikkelig jungeltur paa ca 5 timer tilsammen! Det tar faktisk litt paa i denne varmen. Var daarlig m aper aa se (tror ikke det er saa mange aper i Australia), men Dan tok ansvar, og soerget for state of the art-apelyder. Tydelig at det er mer til Moi-vaeringer than meets the eye ;)

Flyet til Sydney gaar i 6-tida i morra tidlig, saa i dag blir det tidlig kveld tenker jeg. Ikke vant m aa staa opp saa tidlig for tida. Blir litt bortskjemt av aa ha ferie over lengre tid...

Skal ta imot et tips jeg fikk om aa ikke skrive saa lang blogg, saa jeg avslutter her jeg. Legger ved litt bilder fra Magnetic.

Haaper alle har det bra!

• Klemmer*

magneticcairns 024.jpg
Bilde fra bushwalken min paa Magnetic.

magneticcairns2 003.jpg
Stien som gikk fra Nelly bay til Arcadia bay.

magneticcairns 025.jpg
Kari i bushen. Roed i kinnene ja..

magneticcairns2 002.jpg
Supert bilde av Kari med blaaflekk etter aa ha svimt av i varmen.

magneticcairns 035.jpg
Bassenget paa Base paa Magnetic. Her tilbragte vi mye av oppholdet... Var ogsaa her vi oevde under dykkekurset.

magneticcairns 037.jpg
Paa vei til Cairns stoppet vi paa en krokodillefarm. Fikk holde baade krokodillebaby og slange. Fryktelig bilde av Kari, fint bilde av slangen. en eller annen type pyton. Ikke no farlig, bare en kvelerslange. Skal faa lagt ut et par krokodillebilder ved en senere anledning.

Posted by karimor 18:43 Archived in Australia Comments (1)

Fortsatt paa Magnetic Island

-og i morra blir ae certified diver!

Halloen!

Har akkurat vaert paa Nordlys sine sider og sett paa webcam fra Tromsoe. Faar litt hjemlengsel da ja... Men Magnetic Island e ogsaa fint :) Pga litt daarlig vaer, med paafoelgende daarlig sikt, blei ovingsdykkan vaars utsatt et par daga, saa vi e ikke ferdig foer i morra. Hadde de to foerste ovingsadykkan i dag, aa det va goy, saa glede mae til i morra! No kan ae bli m brodern paa dykking hjemme, det blir skoy!

Paa grunn av denne fosinkelsen blir vi her helt til Torsdagen, saa istedet for 8 daga blir det altsaa 10. Har akkurat faatt bekrefta at alle sammen faar plass i Kaja og Ingvild si leilighet i Sydney i jula, og paa julaften blir det nytt harbour-cruise :) Skal holde godt fast paa kameraet mitt, he he.

Ellers ikke saa mye nytt aa nevne. Blir stadig brunere - og latere! Blir stadig lengre mellom joggeturan. Faar lage mae et nyttaarsforsett tenke ae...

Haape alle nyt forjulstida der hjemme i moertna.

• Mange klemma*

Posted by karimor 03:13 Archived in Australia Tagged backpacking Comments (0)

Magnetic Island

-Dykkekurset starter i morgen!

Heisann!

Ja, da har vi allerede vaert to dager paa Maggie island, og trives saa langt veldig godt. Vi blir vaerende her i hele 8 dager, og det kjennes ganske deilig aa slippe aa flytte paa seg for en liten stund. Tro det eler ei, men det er ganske slitsomt aa vaere paa farten hele tiden!!

I gaar klarte jeg selvsagt i velkjent Kari-stil aa besvime. Fikk satt meg ned, men velta over paa siden, og tok imot med kinnbeinet, saa naa har jeg en finfin blaaflekk der... hadde ogsaa sand langt opp i nesen og i munnen. Riktig delikat... Vet ikke hva det var, men var muligens heteslag/dehydrering og utloest av smerter idet jeg forstrakk beinet mitt. Men, dette er jo ikke noe nytt, saa regner med at alt er i orden. Klok av skade bestemte jeg meg for aa holde meg litt unna sola den verste tida paa dagen i dag, saa da tok jeg meg en 2 timers bushwalk. Det var en veldig fin tur, med god utsikt til nordsiden av oya.

Rart aa tenke paa atdet snart er jul, og kommer til aa savne pappas pinekjoett og mammas julepyntede hus, men det kommer vel flere juler etter denne.

Kameraet mitt faar visst ikke kontakt m dene PCen, men legger ut bilder saa snart jeg kan.

Haaper alt staar bra til m alle sammen.

Klem fra ho Kari (eller Cali som mange foreslaar)

Posted by karimor 00:53 Archived in Australia Comments (2)

Sailing The Whitsundays

3 late dager

overcast 32 °C

Hei igjen!

Da var vi tilbake i Airlie beach etter en flott "seilas" ved Whitsundays. Har faatt sett den beromte Whithaven beach, diverse oyer, stingrays, poofish (egentlig batfish), whitebreasted sea eagle, tusenvis av fargerike fisk og mye, mye mer.

Det beste med hele turen var nok snorklingen og dykkinga (var nede paa 9 meters dyp!!)Det var akkurat som aa dykke i et digert saltvannsakvarium. Det er faktisk box jellyfish sesong her i Queensland naa, saa her var det bare aa hoppe i stingersuiten med en gang. Jeg var den heldige utvalgte som endte opp med stingersuit fra det glade 80 tall. Tror den hadde vaert sort en gang, men naa var den mere koksgraa paa farge, og hadde ordentlig fancye moenster paa knaerne. Den var i tillegg akkurat saa flatterende for figuren som jeg hadde forventet, og framhevet alle mine beste sider...NOT. Bilder folger dersom jeg tor aa publisere dem...

Baaten var ikke ille den heller, og mannskapet var veldig bra, saerlig han som var ansvarlig for byssa. Han disket opp med den ene vidunderlige retten etter den andre fra den knottlille byssa. Det storste problemet var faktisk toalettene, hvor vi maatte gaa barbeint (det gjaldt forsaavidt hele baaten). Naar godt over 20 mennesker deler 2 toaletter i 3 dager, sier det seg selv at de ikke blir saa veldig delikate etter en liten stund...

Alt i alt var det en flott tur, og den lille dykkinga vi gjorde gav mersmak, saa naa gleder jeg meg veldig til dykkekurset paa Magnetic Island i neste uke. Reiser dit i morgen tidlig med OZ bussen, og blir der i over en uke.

Haaper alle nyter forjulstiden der hjemme.

Mange klemmer fra meg

seiltur 002.jpg
"Matador" baaten vi seilte med

seiltur 006.jpg
Meg og Dan i stingersuitene vaare. Stilige eller?

seiltur 012.jpg
Whitehaven beach (men daarlig bilde)

seiltur 010.jpg
Sandskilpadde som jeg lagde paa Whitehaven beach. Sanden bestaar av 98% silica, og noen vil bruke den til aa lage linser til digre teleskoper med, fordi den er saa ren.

seiltur 005.jpg
Her ligger vi paa stranda (Whitehaven beach)

seiltur 011.jpg
Bilde av seilet (til aere for Pappa ;)

Posted by karimor 01:07 Archived in Australia Tagged cruises Comments (0)

Fraser Island

+++

Hei igjen!

Ja, da va ae paa plass i Airlie Beach, etter en flott tur t Fraser island =) Vi ankom Hervey bay sent paa torsdagen, og hadde en real vannrugby-match med guttan (Dan og Anders) i bassenget, foer vi pakka og la oss til aa sove. Tidlig neste morra va det briefing, foer vi blei delt inn i gruppe, og tildelt bila og campingutstyr. Ae aa Annis (min reisekamerat) havna i ei gruppe med 6 andre jente og 1 eneste gutt (som va den ene halvdelen av et soerkoreansk par). Ellers va d 3 tyskera og 2 brita. Gruppa vaars hadde bare 2 pers som va kvalifisert for aa kjoere, men dem va flink begge to, saa d blei ikke no problem.

Vi tok ferga over fra River Heads, og ankom Kingfisher Bay paa Fraser saann i 12 tida. For de som ikke vet det fra foer saa kan ae opplyse om at Fraser island e verdens stoerste sandoy, og at man derfor e avhengig av 4WD (firehjulstrekk) Trykket i dekkan maa ogsaa reduseres for at bilan skal kunne kjoere i den myke sanda.

Turen gikk foerst til den idylliske Lake MacKenzie, med verdens mykeste, kviteste sand, og krystallklart vann! Etter en relativt rask stopp med bading og soling satte vi kursen for stranda. Herlig foelelse aa suse avgaarde langs vannkanten og se det enorme stillehavet rulle mot land =)

Fant oss en camping-spot et stykke unna skipsvraket "Maheno", og fikk satt opp telt og grilla middag. Burger med sand smake faktisk ganske godt naar man e sulten. Litt bursdagsfeiring for vaar britiske venninde blei det ogsaa, med champagne og gulrotkake med lys (venninna hennes hadde ordna foer ho dro fra Hervey bay).

Natta blei en spesiell opplevelse, med baade ekte og falske dingoer (les: smaafulle gutta fra ei anna gruppa) luskandes rundt teltet ;)

Neste dag va det min 24 aars dag, og ae starta dagen med en liten tur langs stranda bort til skipsvraket. Vi fikk etterhvert pakka sammen telt og anna staesj, og satte kursen nordover mot Indian head, som e en klippeformasjon. Kjoerte egentlig ulovlig (va hoeyvann), men alt gikk bra, og vi fikk klatra opp og sett litt paa utsikten. Kjoerte dertter sorover igjen, og fikk et tips fra noen vi moette paa om aa dra til Lake Birrabeen. Som anbefalt, saa gjort, og vi blei ikke skuffa, Nydelig!

Tok oss en deilig dukkert (Helt utrolig kor godt vannet foeles mot kroppen i disse temperaturan), og bega oss mot bilen saann at vi skulle rekke aa finne en plass aa campe foer det blei moerkt. Vel frame ved bilen oppdaga sjaafoeren at noekkelen hadde detti av nokkelringen som ho hadde hatt i lomma hele tida! La mae bare si det saann; aa leite etter en liten metallnokkel paa verdens stoerste sandoy, e bokstavelig talt som aa leite etter den beromte naala i hoystakken!! Ingen nokkel dukka opp, og ikke va det dekning paaa mobilen saa vi kunne ringe utleieselskapet aa hoere om det fantes en reservenokkel paa bilen en plass... Fikk stoppa noen hyggelige menneska, men det va lite dem kunne gjoere. Heldigvis fikk vi aapna et vindu, og fikk dermed tak i baade mat og telt, saa i moerket fikk vi satt opp camp midt paa parkeringsplassen, midt i regnskogen. Bursdagsmiddagen min blei dermed broedskive med skinke og salat, etterfulgt av fruktkake som Annis hadde kjoept til mae ;)MEN, vi hadde det utrolig koselig, og ae fikk mae en bursdag som ae aldri kommer til aa glemme!! Gikk mae en tur ned til vannet foer det blei ordentlig moerkt, og det va saa stille og vakkert(klisj-ord, men faktisk sant)at det nesten va til aa bli religioes av.

Til alle som sendte mae meld eller mail paa bursdagen; Tusen, tusen takk! Det e virkelig veldig trivelig aa hoere fra dokker. Har jo ogsaa faatt en del mail, og skal gjoere mitt beste for aa svare paa dem etterhvert, men e mye paa reisefot for tida, og det blir fort daarlig med internettilgang.

Redninga kom neste dag, da de samme folkan som hadde anbefalt innsjoen kom kjorandes forbi, og hadde DEKNING!! Hadde spurt oerten folk, inkludert noen nordmenn, men hadde ikke hatt no flaks. Fikk kontakt med utleieran, og fikk lokalisert reservenoekelen :)Rakk dermed en snartur til Lake MacKenzie igjen, foer vi maatte rekke ferga tilbake. Innen den tid hadde det sef klart aa dukke opp en hoeyst ubehagelig lydi hjulakslinga, og det va med kryssa fingra vi rulla inn til garasjen i Hervey bay. Kari, som har stor tro paa at aerlighet varer lengst, hadde litt kvaler med aa unnlate aa si nokka, men boeyde sae for gruppa. Trur ikke dem merka nokka, for vi har ikke hoert fra dem i ettertid, saa da va det kanskje greit aa holde kjeft.

Vel fremme paa hostellet igjen lagde vi pastamiddagen som vi egentlig skulle hatt dagen i forveien, og deretter slokna vi, for bussen videre nordover gikk tidlig neste morra. Dessverre har ae ingen bilda aa legge ut fra turen, da ae ikke turte aa ta med kameraet (pga sanda). Tok bare med engangskamera, og det e litt vanskelig aa laste opp bilda fra det paa pcen...

Det viste sae aa bare vaere 4 av oss paa bussen i tillegg til sjaafoeren. Baade sjaafoeren og det engelske paret viste sae aa vaere veldig okeie folk, og det blei en fin tur :) Trur ae har glemt aa si at vi reise med Oz Experience, som e en krysning mellom buss og opplevelsestur. Vi stoppa derfor paa en Cattle station (store gaarda kalles station i detta landet)Der blei det tid til baade bushwalk, geitewrestling, Mechanical Bull riding (Utrolig artig, bilder foelger senere ;) og silly games (som Kari viste sae aa vaere ganske daarlig paa).

Overnatta paa samme sted, foer vi i gaar satte kursen mot Airlie beach, kor vi befinn oss no. Va en lang busstur, kun avbrutt av et stopp i Sarina for en liten landskamp i Lawnbowling, Norge vs UK. Maa innroemme at dem knuste oss, men Norge laa allerde foran med 2-0, da ae blei utnevnt til regjerende Cowgirl (grunnet mitt utrolige talent som geite-matador og min solide balanse paa okseryggen. Blei tildelt en delvis knust, groenn porselenshane som premie, yey) og Annis Quizmaster (i verdens mest tullate quiz), saa sammenlagt blei det seier til Norge, nokka som blei hoeytidelig markert med nasjonalsang og greier.

Kari mottar vandrepokalen, som ho seinere belasta de stakkars britan med...

I dag har dagen bare gaatt med til soling og fiksimg av noen praktiske ting, foer vi i morra tidlig moenstre paa maxi-seileren "Matador" for tre dagers seilas ved Withsunday islands. Turen inkludere baade dykking og snorkling ved Great barrier reef :) Apropos dykking, saa har ae aa Annis gjennomfoert medisinsk undersoekelse i dag, saann at vi kan ta 4 dagers open water diving course paa Magnetic island neste uka :)Withsunady islands kan, bare for aa ha nevnt det, skilte med aa ha verdens fineste strand (Whitehaven beach) 5 aar paa rad eller no saant...

Ellers saa klarte ae aa oedelegge laane-mobilen min paa bursdagen min, saa har maatta kjoepe ny i dag. Trur ae bare maa sette av en 2-3 tusen maanedlig til innkjoep av nye kameraer og mobiler... Kosta bare 70 dollar (ca 350 NOK), og hvis ae e heldig kan ae kanskje beholde nummeret mitt. Har faktisk glemt aa skrive det paa bloggen foer, men har faatt australsk tlf nr. Det e saa mye som +61 0410726595. Dete altsaa nr som maa benyttes hvis dokker vil sende mae meld. Skal si ifra dersom ae faar enda et nytt et.

Ellers kan det nevnes at her e det fryktelig varmt, ae blir solbrent med jevne mellomrom, har kjoept mae straahatt og lagd mae ankelsmykke, ser kakdue i lufta og mango i traerne. Blir smaastressa innimellom med tanke paa okonomien, men har det stort dett supert!

Her foelge ellers teksten til en koselig liten sang som bussjaafoeran paa OZ pleie aa spille for oss:

Deadly Animals
By The Scared Weird Little Guys
( rant about tourism commision and song about them getting a song to do about australia)

Redback, Funnel-Web, Blue-ringed octopus
Taipan, Tigersnake and a Box jellyfish
Stonefish and the poison thing that lives in a shell
That spikes you when you pick it up

Come to Australia
You might accidentally get killed

Your life's constantly under threat
Have you been bitten yet?
You've only got three minutes left
Before a massive coronary breakdown

Redback, Funnel-Web, Blue-ringed octopus
Tiapan, Tigersnake and a Box jellyfish
Big shark just waiting for you to go swimming
At Bondi Beach

Come to Australia
You might accidentally get killed
Your blood is bound to be spilled
With fear your pants will be filled
Because you might accidentally get killed

Haape alle har det riktig bra, og at dokker gidda aa henge med helt til slutten!

Love U

Posted by karimor 00:11 Archived in Australia Tagged backpacking Comments (0)

(Entries 21 - 25 of 43) « Page 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 »