Da var roadtripen vaar over

og jeg befinner meg naa i Adelaide

Hei igjen =)

Ja, da har det allerede rukket aa bli den 10 mars, og jeg befinner meg som sagt i Adelaide, south australia.

Turen startet med at Annis, Idun og Ingvild kom til Melbourne med toget sist loerdags morgen. Etter litt byvandring og en bedre middag tok vi tidlig kveld, og neste morgen henta vi bilen vaar, en snerten Hyundai Elantra hos Budget bilutleie. Annis ble oppfoert som eneste sjaafoer, og det aller foerste vi gjorde var aa finne veien til Mawby rd 7 for aa slippe av litt bagasje hos familien Vandestadt. Anders gjorde en kjempejobb med orienteringen, saa det tok ikke lange tiden aa finne fram. Det var veldig trivelig aa se Simon, Celia, Ellie, Timmy, og ikke minst Moby igjen =) Beate var dessverre paa jobb, saa henne fikk vi ikke hilst paa, men man maa jo innom og hente sakene igjen, saa da er vel sjansen til stede for aa treffes paa :)

Etter et kjapt besoek, og turanbefalinger fra Simon, dro vi tilbake til Melbourne, og begynte prosessen med aa finne veien UT av byen og soervestover mot Geelong. For aa oppsummere kan man si at det tok LANG tid, og at Ingvild hadde rett hele tiden. Veien viste seg nemlig aa vaere hoeyre, venstre, hoeyre og derretter til venstre igjen ;)

Etter litt kjoering kom vi til Geelong, og deretter til Bells beach (kjent surfestrand). Etter et kort stopp kjoerte vi videre, og naadde etterhvert Great ocean road. Vi hadde en flott kjoeretur, med overnatting (i bil!!) i Lorne (koselig lite tettsted) og Port Campbell (enda mindre sted). Vi fikk med oss det meste av severdigheter saa som 12 apostles, London bridge, the arch osv.

Da Great ocean road tok slutt (i Warnambool) bestemte vi os for aa kjoere nordover mot nasjonalparken the Grampians. Landskapet der var ganske mye mer kuppert enn det meste av Victoria, saa det var virkelig forfriskende. Vi bodde paa et kjempefint sted som het Neds beds, og fikk gaatt oss en finfin bushwalk opp til en liten topp som het Chatauqua peak, og til et toert vannfall kalt Clematis falls (hvor jeg tror det faktisk vokste klematis langs bergveggen mamma :) Stedet krydde av kenguruer, og vi fikk i tillegg sett hjort, echidna (slags pinnsvin) og wallaroo (moerk kenguru).

Dagen etter, altsaa onsdags morgen, dro vi videre mot Adelaide. Ganske lang kjoeretur, som bare ble avbrutt av en noksaa ubetydelig fartsbot... Ingvild bestemte seg for aa bli igjen i Adelaide mens resten av oss tok turen til Barossa Valley torsdags formiddag. Det eneste hostellet der var fullbooket, saa vi leide hytte paa campingplassen, og det viste seg aa vaere et riktig saa hyggelig alternativ :) Neste dag var planen aa leie sykler og sykle rundt paa vinsmaking. Sykkelutleie viste seg imidlertid aa vaere veldig dyrt, saa vi bestemte oss for aa heller gaa en kort runde. Vi rakk innom tre fine wineries, foer vi snudde nesen mot Glenelg, som er et strandomraade utenfor Adelaide. Der fikk vi tid til litt solgrilling paa stranda, og bading i Great White waters...he, he. Paa vei inn til sentrum igjen, kjoerte vi tilfeldigvis forbi IKEA, og fant ut at der skulle vi spise middag :) Dermed fikk Kari smakt svenske kottbullar for foerste gang ;)

I dag dro de tre andre jentene til Sydney igjen, saa naa er det meg og Anders som er igjen i Adelaide. Jeg jobber intensivt med Tasmania-saken. Proever aa finne et sted aa WWOOFe en uke, og tror deretter at jeg skal kjoepe et tredagers busspass langs vestkysten. Problemet er bare at transport til og fra Tasmania, samt busspass er fryktelig dyrt, og jeg maa derfor vurdere HVOR lyst jeg har til aa se Tasmania. Er imidlertid mye fin natur der, og sjanse til aa bestige Cradle mountain, saa maa innroemme at det frister litt...

MEN, naa ble dette en fryktelig lang blogg, saa naa avslutter jeg. Bilder foelger senere.

Her kommer et foreloepig kart over reisen min saa langt:

Vi snakkes!

Posted by karimor 00:05 Archived in Australia Tagged backpacking

Email this entryFacebookStumbleUpon

Table of contents

Comments

Hei igjen! Tusen takk for kort! Så trivelig å se at du husker på meg langt der nede! :-) Et kort fra Brasil har nok funnet veien nordover til Tromsø, men vet ikke om adressen var rett eller om noen tar inn posten der når du er vekk, men pyttsan, verdt et forsøk. Når skal eventyret ta slutt? Har sett litt på nettsidene til UIT, ikke det at vi skal flytte, men Tore vurderer jo fortløpende jobber nordafor. Så du må avvente å flytte til Trondheim til vi har bestemt oss! Hehe.. Kos deg i varmen. Jeg har såvidt begynt å fryse fast igjen etter en heftig opptining i Brasil! :-)

by SuperIrene

This blog requires you to be a logged in member of Travellerspoint to place comments.

( What's this? )

If you aren't a member of Travellerspoint yet, you can join for free.